תקנות העיריות )מכרזים(, התשמ"ח - 7891 |
עפ"י חוק כפופות הרשויות המקומיות לחובת המכרז. לגבי עיריות נובעת חובה זו מסעיף 197 לפקודת העיריות הקובע, כי "לא תתקשר עירייה בחוזה להעברת מקרקעין או טובין או לביצוע עבודה אלא על פי מכרז פומבי"; לגבי מועצות מקומיות נובעת חובה זו מסעיף 192 לצו המועצות המקומיות (א) תשי"א - 1950; ולגבי מועצות אזוריות נובעת חובה זו מכוח סעיף 89 לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) תשי"ח - 1958. תקנות העיריות (מכרזים) התשמ"ח - 1987* קובעות כיצד ינהלו רשויות מקומיות מכרז ומסדירות, בין היתר, את הנושאים הבאים:
במקביל, על רשויות המדינה (להבדיל מרשויות מקומיות) חלים חוק חובת המכרזים, התשנ"ב – 1992 ותקנות חובת המכרזים, התשנ"ג – 1993. מסגרת נורמטיבית זו אינה חלה באופן ישיר על רשויות מקומיות אולם המגמה בפסיקה להחיל הוראות אלה מקום בו קיימת לאקונה בתקנות העיריות (מכרזים). חובת המכרז החלה על רשויות מקומיות מכוח פקודת העיריות ותקנות העיריות (מכרזים) אינה חלה באופן רשמי על תאגידים עירוניים. גם חוק חובת המכרזים, התשנ"ב – 1992, אינו חל על תאגידים אלה שכן בתיקון 14 לחוק נקבע שהחוק יחול על תאגידים עירוניים 30 יום לאחר התקנת תקנות מכוח תיקון זה. תקנות כאמור טרם הותקנו. מכאן, שהדין כיום "שותק" לגבי תאגידים אלה וחובת המכרז. יחד עם זאת, משרד הפנים נוהג לדרוש שבתקנון תאגידים אלה יצוין שעד עד להתקנת תקנות שיסדירו את האמור יהיה התאגיד העירוני כפוף לכללים החלים על העירייה בכל הנוגע להתקשרויותיו, בשינויים המחויבים. * תקנות אלה החליפו את תקנות העיריות (מכרזים), התשל"ח – 1977. התקנות משנת 1977 החליפו את תקנות העיריות (מכרזים ודרכי הזמנתן וקבלתן של הצעות מחירים), התש"ך – 1959. |